onsdag 31 maj 2017

Sak jag insett:

Jag älskar sommaren.

Okej, nu kanske det låter konstigt för VEM GÖR INTE DET, men: jag har liksom tidigare tänkt: sommar, najs, kunde vara svalare och alltså vaddå finsk sommar kan en ändå ej lita på. Har tänkt att jag nog ärligt talat föredrar alla andra årstider pga: vinter = jul och min födelsedag och skrinning och slalom, höst = skitfina färger, regn, skolan börjar, vår = börjar vara varmare, dom finaste blommorna, morsdag, stafettkarneval, sista i skolan, cykling, alla är glada.

Men idag insåg jag: sommar =
  • dom bästa dofterna. Alltså ärligt talat är det faktiskt det här jag älskar allra mest med sommaren? Blomdoften, grilldoften - eld överlag, doften efter sommarregn, doften av sommarstuga, hav, jordgubbar, solbränd hud. Alltså påriktigt: sommaren doftar helt jävla fantastiskt.
  • ledigt = dagar som aldrig tar slut utan bara fortsätter i andra, möjligheten att göra allt eller inget, att strunta i mobilen hela dagen eller glo på Netflix tio timmar i sträck. De flesta andra är också lediga så en kan äntligen träffas och hänga. Och ingen skola eller stress såklart.
  • värmen som gör att en kan ha mindre kläder och simma och cykla och spela fotboll till sent och åka båt utan att frysa särskilt mycket och köra skoter hem klockan tolv i shorts utan att frysa. Alltför mycket.
  • kläderna
  • MATEN
  • all musik som finns överallt hela tiden.
  • att det är helt okej att äta glass varje dag och kanske till och med flera per dag.
  • att gå barfota på gruset och det bränner och sticker men man uthärdar för tråkigt med skor. Borde förresten köpa ett par flipflops ...
Och ja, det finns ju hundraen saker till. Men det här är det som gör att jag älskar sommaren extra mycket. Eller - kanske också för minnena, som alla de här sakerna för med sig. Och möjligheterna - i början av varje sommarlov har alla sådana planer, och inställningen: det här ska bli den bästa sommaren någonsin. Kanske är det därför jag känner mig så pepp just nu, kanske jag känner helt annaorlunda när sommaren är slut. Brukar lite vara så - att inget ändå blev som en tänkt sig. Men det är ju ändå helt okej - för minnen blir det oavsett.

Ja och speciellt älskar jag doften av syrén och hägg även om jag egentligen hatar hur hägg doftar men älskar liksom vad det representerar. Och älskar skolavslutning. Med Den blomstertid och betyg och alla är så fina och stipendium och blommor och nyexaminerade och efteråt ska alla fotograferas och så är det lite sorgligt för så går man plötsligt en årskurs högre nästa gång igen.

Hoppas vi får en fantastisk sommar, alla alla alla. Nästa inlägg kanske blir en bucket list, för tänker att det vore kul att ha en sådan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar