måndag 19 augusti 2019

En _förlängd weekend_ (nästan)

Ugh. Fattar inte att jag skrev det där nyss? Kan "förlängd weekend" vara det hemskaste uttrycket som finns? Skriiiker övre medelklass. Tänker jag.

Aja! På fredag för x antal veckor sedan drog jag och Emma och Olivia till Vasa! Med tåg. Aldrig varit i Vasa, eller ok en gång men det var för stafettkarnevalen så såg inget annat än en sportplan och skolan vi sov i. Vasa var myyycket mindre än jag hade förväntat mig och allting var sommarstängt. Visste inte ens att det var en grej? I Ingå öppnar allt på sommaren, men är ju egentligen en naturlag att vissa platser dör lite på sommaren för att andra ska kunna leva. Men var så förvånad att det liksom knappt verkade finnas människor där, och då var det ändå festivalhelg? För anledning till vår resa var alltså: VERONICA MAGGIO! Klart en åker tåg i åtta timmar sammanlagt för att se henne i en timme liksom. Men är man svältfödd så är man. :-)
Emma! På tåg. Hon läste kärleksnoveller, vet egentligen inte riktigt vad jag gjorde med min tid? Försökte lyssna på musik men nätet var rätt dåligt är ju mest skog om en åker tåg tvärs över Finland, vad hade en förväntat sig liksom.
Oan! Så naaajs och chill och _trevligt_ att åka tåg. De fyra timmarna gick skitsnabbt? Hade självklart snacks, köpte mer än tillräckligt på tågstationen innan ... amen just det! Vårt tåg var rätt försenat, tydligen jätteviktig sak att ta upp. Amen det var jobbigt pga SVINhett. Gjorde nämligen den här resen den där ena veckan då det faktiskt kunde kallas sommar i Finland. Kunde knappt vistas i vårt hotellrum pga noll luftkonditionering, dog.
Två fina. Påväg att se ...
VERONICA!!! Vilken queen hon är, men det vet ni. Helt otroligt hur bra hon är, bara skitledsen för att hennes set var så kort. Men ähh, en dag ska jag gå på en hel konsert. SKA.
Scenkläderna var <3333
Ljuset var <333
Olivia blev sminkad på Kicks, därför kom vi till festivalområdet typ precis innan Veronica började. Men det gjorde inget! Konstigt nog. Hade det varit en spelning i Sverige hade vi ju 100% hamnat superlångt bak om vi kommit så sent men nu stod vi nästan längst fram. Ändå tråkigt, vet ju att många lyssnar på Veronica? Men Vasa är nog rätt långt att ta sig för en del. Och ok alla köper inte en festivalbiljett för att se EN artist och sedan sticka, vilket vi alltså gjorde ... men var värt!!
Glada!
Mvh Emma stod på en upphöjning.
Efter spelningen köpte vi snacks (pistageglass och jordgubbsglass och citronsorbet samt ost och kex och dricka) till hotellet. Var tvugna att springa till butiken igen precis efter att vi kommit till hotellet så glassen var bara sås när vi väl åt den, men det gjorde inte särskilt mycket. Den smakade HIMMELSKT tydligen var dessa tre smaker en fantastisk smakkombination??? Jag och Oan badade jacuzzi och så slötittade vi lite på tv och jag hade panik pga HETT.
Klart jag fotar solnedgången, kan inte låta bli. Dock blir det ju aldrig lika bra på bild som i verkligheten, varför är det så? Vill lära mig fota himlen precis som den är, alla borde ju få se. Solnedgångar är så najs.
Tyckte fin trots suddig. #art osv.
Nästa dag ville vi simma. Eller ok jag ville det. Vi var alla rätt trötta och det mesta kändes lite motigt. Hittade en second hand men ingen av oss köpte nåt. Vasa sov. MEN! Hittade en Bus Gelato och blev överpepp pga hört att de har veganska alternativ. Vilket de hade! Kokos blåbär vanilj mojito limoncello saltkola. Tog kokos och citron och saltkola. Kokos är min favoritglass av alla glassar, men inget slår den jag åt i Nice för två år sedan. DOG av den.
Stranden var faktiskt supernajs, frågade receptionen på hotellet vilken strand som är bäst och fick denna som svar. Minns tyvärr inte vad den hette men den ligger på en udde typ, ut från bron som går mellan två delar av Vasa. Något sånt? Hittar säkert om jag kollar en karta men jag orkar faktiskt inte.
Café och SUPuthyrning och flera bryggor hade den. Och så var det rätt långgrunt. Vattnet var så varmt! Men varken Emma eller Olivia ville simma, så jag simmade själv. Några meter ut och sedan tillbaka. Älskar att simma av hela mitt hjärta. Emma och Olivia planerade TOVE-grejs och jag läste (och brände) mig lite.
Var rätt trötta då vi skulle äta, hittade inget bra i rätt prisklass och jag hade blivit irriterad på småsaker innan så blev lite bråk. Tillslut köpte vi bara mat från butiken. Satte oss på  kantstenar bredvid en glasskiosk och jag kunde faktiskt inte motstå, så blev en mangosorbet.
Klockan åtta gick tåget mot Tammerfors. När vi hade åkt ett tag meddelade konduktören att tåget är överhettat så vi måste åka lite långsammare, men vi hann med bytet i Tammerfors och var i Helsingfors halv tolv. Det var kolmörkt ute men alldeles varmt då vi steg ut från tåget, så sjukt att uppleva i Finland? Men mycket trevlig, påminde mig om Nice och sådär ...
På söndag drog jag majoriteten av familjen på Vegestreet i stan, det var så kul! Vi smakade på typ allt. Bl.a. äppelvåfflor med kokosglass, pehmis (mjukglass för möjliga svenska läsare), morotsmuffins (från Omnam, de var BÄST), en wannabe fiskburgare (alltså - typ friterat tofu med nori runt sig? Också himmelsk), nachotallrik, kombutcha ...
Var hett som f*n även där. Men kul! Älskaaaaaarrr mat. Shit blev hungrig nu.

Aja det var det! Efter Vegestreet drog jag på jobb så då var ledigheten slut, men så trevligt med lite semesterfeeling mitt i allt jobb.

Pusshej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar