onsdag 25 september 2019

Mina första veckor som vuxen-ish - en selfiediary

Alltså VÄDRET JUST NU. Det är det bästaaaa - kylig luft I love you. Till och med regnet är okej men när solen skineer är jag så glad.

Tänkte skriva lite om vad som hänt på sistone och vad jag tänkt på osv osv! Through selfiees yay kul.
1. natten innan day ooone 2. vet inte tog en bild bara? 3. mitt duschdraperi är så fint!!

Har alltså börjat studera! Och iom det flyttat. Till Otnäs that is, till ett rum på 17 kvadrat, med egen vessa och dusch och kylskåp och mikro men köket delar jag med tio andra, typ. Har faktiskt inte orkat räkna dörrarna i korridoren och bara träffat tre av dem. Så konstigt ändå? Bott här i lite på tre veckor nu och inte sett skymten av någon annan? Aja det kommer vääl. Inte för att jag hängt hemma så mycket - så konstigt att kalla det hemma? - händer grejer konstant!

Okej men: var såååå ångestig och nerför inför att börja på Aalto. Alltså VERK-Li-Gen. Som tur hade vi en massa program hela första veckan (=orientationsveckan - eller orienteringsveckan?) så hann inte tänka så mycket. Var på mitt gilles startskott lördagen före vi började, var så nervös och pratade finska hela dageen så när jag kom hem tänkte jag plötsligt på finska. Men det var rätt kul! Svårt att prata med folk en inte känner - vad ska en prata om om en inte vet någonting och kan fråga precis vad som helst? Hur ska man veta vad hen gillar att prata om? Så konstigt att hamna bland en massa okända överlag också, jag har gått med samma personer hela mitt liiiv, så weird att inte ha dem bredvid sig längre??
Första veckan förde med sig Aalto afterparty som ej var supernaajs men såg åtminstone Arttu Wiskari sjunga Mökkitie! Yay. Etkot innan var iofs rätt roliga. En grej som var kul rakt igenom däremot: Otasuunnistus (=Otorientering)! Vi var en grupp på en massa svenskspråkiga från olika grupper som sprang omkring i regnet. Var mkt mkt trevligt. Sen var det efterfest! Okej orienteringsveckan var en enda efterfest men jag orkade inte gå på allt och var inte särskilt länge på det mesta - pga SÅ långa dagaar vem orkar festa natten lång då (okej obvi rätt många meneehh). På dagarna gick vi mest omkring i Otnäs och gick igenom praktiska arrangemaang osv. Hängde i våra phuxgrupper. På fredag var det kaukkare men innan det hängde vi på TF. Vilket var rätt bra kaukkaren var inte supernaajs och jag skulle heem! Hemhem. Var så saknig hela veckan men så äntligen fick jag se familjen igen <333.

På lördag åkte jag tillbaka till Otnäs, pga Inledande sitz på TF!! Var så roligt pratade med folk och gick hem precis innan fem och var bara SÅ GLAD för det här är liksom mitt liv nu?
1. vet ej? 2. hade fin eyeliner! Och andra smycken än bara en choker for once! 3. well det finns en caption på bilden :-) (+ VERONICA MAGGIO MERCH!!!)

Sen dååå? Alltså dagarna flyter liksom ihop rätt mycket. Men vecka två gick jag på sångprov till en prov och kom in! Har aldrig varit tvungen att läsa noter innan men nu måste jag det plötsligt och det är väldigt väldigt svårt vi sjunger ett hundra sidor (överdriver ej) långt typ ryskt kyrkligt verk det är så svåååårt. Men kul! Mkt glad för kören, vi hade en kvälls _get together_ igår och var så trevligt! Men är ju samma sak här: svåårt att komma in i en grupp och inte känna någon osv. Men så småningom! Så roligt med folk i olika åldrar och från olika utbildningar - verkar verkligen vara ett najs gäng så glad för Dominante.

Vecka två var också fuksisitsit med InkuBio och Athene (=informationsnätverksgillet). Var helt okej kul, roligt att vara på en finsk sitz liksom, skulle inte gå på efterfest pga hade väckning sju på lördag men sen ville jag ändå gå pga roligt att hänga med andra än de finlanssvenska på min linje ibland också. + var typ 300 meter från mitt rum till efterfesten, värt att kolla då liksom. Var faktiskt jätteroligt! +stolt över mig själv för att jag vågade gå dit själv, hahahah är så fånig jag vet.

Var alltså phuxintagning med TF nästa dag! Hela daaagen hängde vi i de grupper vi delades in i 7:30 på stavans. Var en så så rolig dag! Snurrade omkring i Helsingfors och fick olika uppdrag. Var också fastbundna i en ölback hela dagen hahah, konstigt nog vande man sig rätt snabbt vid att gå omkring som en klump? Sen var det siitz whoopwhoop. Nästa dag var jag lite ångestig pga hade noll planerat men som tur kom mamma pappa och några brorsor och hämtade mig för att äta tillsammans! Sen åkte jag metro+buss för att hälsa på Hannah som bor på andra sidan Helsingfors, hon har också börjat studera! Så roligt att prata med henne om aaallt, så sjukt liksom att en plötsligt har ett nytt liv? Och alla nya människoor. Var väldigt skönt att ventilera liksom.
Varit på stämmaövning och så var vi på olympiad med Thorax och Codex! Eller okej olympiad MOT Thorax och Codex. Var kul, alla TF:are hängde på TF efteråt. Jag och Marielle försökte lära oss biljard, gick sådär hahahah. Av någon anledning hoppade den vita bollen ut från planen hela tiden? Har ingen aning om ifall det kallas boll eller kula eller plan eller något helt annat men sånt är livet, Men Marielle var typ en naturbegåvning? Så spelade vi bordsfotboll och BP också, var kul!

Följande dag åkte jag heem. De skulle ha lite grejer från Iso Omena så vi var där ett tag, jag provade en sport-BH men den passade som vanligt inte. Måste gå tillbaka någon gång då jag har tid och nerver. :-) Köpte milkshakes! Älskhatar Kitty's milkshake bar. Älskar pga så absurt och coolt och roligt och retro, hatar pga de är så sööötaaaa can't handle.

På söndag besökte vi Mangs marknad i Ingå, aka typ det bästa som händer på hösten? Äääälskar Mangs. Åt världens godaste pad thai och fried rice, köpte en stekspade gjord av äppelträd och en sylt med rom! Var även perfekt väder, merci beaucoup världen för det.

Och det är typ var som hänt, tror jag. Ätit enorma luncher för 2,60, ännu större luncher för 4,95. Åkt in till stan för att shoppa utklädnad till Marielle, gått med i halarkommitén, fått dyblöta skor och insett att det kan ha något att göra med att mina skor har hål överallt, läst lite, tänkt att jag ska yoga hundra gånger men bara gjort det två, dött över mattainlämningar, dött ännu mer över fyssan - hade min första tent idag! Tror inte det gick särskilt bra, var väldigt dålig på att öva till det så alltså 100% mitt eget fel faktiskt. Prioriterade att ta tag i den där bokidén jag skrivit på sedan 2017 istället (den har vilat sen typ november ifjol men nu var det tydligen dags). Hamnade i ett sånt flow! Älskar att skriva! Glömmer det alltid emellan men när jag börjar så inser jag det genast igen. Så fånigt att hålla på så ju? Varför minns jag aldrig att jag älskar det? Skriver dock inte särskilt bra just nu, känner jag, men ändå bättre än ingenting ju - ÄR faktiskt så vad gäller skrivande, en blir ju inte bättre av att inte göra det heller.

På tal om skrivande: SÅ avis på alla som får gå på Bokmässan!!!! VILL OCKSÅ. Men är så jävla dyrt att åka dit från Finland så blir tvungen att stanna hemma ett år till. Men nästa år!!! Då jävlarr.

Nu ska jag kolla på Glee och sen kanske jag duschar eller något. Läser lite. Borde nog diska också ...

Pusshej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar