onsdag 17 augusti 2016

Vad finns i min ryggsäck?/Mitä repustani löytyy?

Det har ni väll alltid undrat? Bra, för nu ska ni äntligen få veta! Idag hade jag egentligen tänkt publicera en outfit, men så verkar det inte bli pga syrsan är inte hemma. Så fick bli en annan idé, ville nämligen ändå skriva något pga inget kommer dyka upp varken imorgon eller på fredag I believe. Hade ju kunnat tidsinställa det här så att det kommer upp imorgon istälelt så att vi skulle få någon sorts system på detta. Men det är inte min stil om jag inte har MÅNGA inlägg på lager.

Sitä te varmaan olette aina miettineet? Hyvä, sillä nyt te vihdoin saatte tietää! Tänään olin aluksi aikonut julkaista ootdn, mutta niin ei taida käydä sillä siskoa ei näy kotona. Elikkä piti ottaa toinen idea, haluan nimittäin ainakin jotain julkaista tänään sillä huomenna ja perjantaina ei ole mahdollisuutta. Olisinhan voinut ajoittaa (aikatauluttaa? Aikataulu on nimittäin tämän työkalun nimi bloggerissa) tämäm merkinnän huomispäivälle, jotta tästä tulisi jonkin laista systeemiä. Mutta se nyt ei ole tyyliäni jos ei löydy KASA valmiita merkintöjä julkaistavina.
Hej, förresten! Hoppas ni haft en fin dag. Min har varit helt okej. Hade bara språk i skolan så dagen gick snabbt - gillar verkligen franskan jag börjat med i år! Pga 1. vi har en superliten grupp på fem pers 2. låter så SJUKT snyggt? 3. vi kommer resa till Frankrike i april!!! och 4. det är helt nytt. Tycker uttalet är supersvårt men det är också kul att lära sig. Så ja - mitt favvoämne just nu.

Muuten - hei! Toivottavasti teillä on ollut hieno päivä. Minun on ollut ihan okei. Oli vain kieliä koulussa --> päivä meni nopeasti. Pidän todella paljon ranskasta, jonka valitsin tänä vuonna! Johtuen 1. kurssi koostuu tosipienestä viiden hengen ryhmästä 2. ranska kuulosta NIIN kauniilta? 3. tulemme matkustamaan Ranskaan huhtikuussa!!! ja 4. se on ihan uutta. Ääntäminen on tosivaikeaa mutta se on hauska oppia. Elikkä joo - minun uusi lempiaine.
Över till vad inlägget skulle handla om! Dvs vad som finns i min ryggsäck. Nu är detta inte 100% verklighetstroget då det är lite olika beroende på vart jag ska och så. Men dessa grejer återfinns ofta i min ryggsäck (som är my choice of väska) och är alltså mina livsräddare.

Ja nyt pääaineeseen! Eli mitä repustani löytyy. Tämä nyt ei ole ihan 100% totta sillä se vaihtelee riippuen minne olen menossa jne. Mutta nämä asiat löytyy usien repustani (joka on my choice of laukku), eli ovat minun hengenpelastajat.

1. Hörlurar. Fattar ej människor som klarar sig utan detta. MÅSTE ha antingen detta eller bok med mig in case of emergency. Lyssnar på poddar och musik, kanske en ljudbok ibland. Används varje dag. (Måste dock införskaffa ettpar små också, för dessa funkar inte när jag cyklar ...)

1. Kuulokkeet. En ymmärrä ihmisiä jotka selviävät ilman näitä. PITÄÄ olla kuulokkeet tai kirja mukana in case of emergency. Kuuntelen podcasteja ja musiikkia, joskus äänikirjoja. Käytän niitä päivittäin. (Piitää kuitenkin hankkia pienet myös, sillä nämä ei toimi pyöräilessä.)

2. En pocket. Pga ibland har taben ingen acku och då kan jag inte läsa en e-bok. Då är pocketar superpraktista. Har en hel del oläst + lätta och är inte sådär jättevarsam om dem. (Var antagligen inte det ordet jag sökte men sånt är livet.)

2. Pokkari. Koska joskus täbillä ei ole virtaa ja silloin en pysty lukemaan e-kirjoja. Silloin pokkarit ovat todella käteviä. Minulla löytyy aika monta + kevyet ja en oikein välitä jos niistä tulee vähän likaantuneita heh ...

3. Sockor. Okej, det här har jag typ bara om jag är på byn och kvällen högst antagligen blir kall. Bra att ha när en åker hem på skoter och har ankellånga byxor.

3. Villasukat. Okei, nämä minulla oikeastaan vain on mukana jos lähden kylälle ja illasta luultavasti tulee kylmä. Hyvä olla jos lähtee kotiin skootterin kyydissä ja on lyhyemmät housut jalassa.
4. Paraply. Det här är ju rätt obvious varför en har.

5. Skräp. Pga alltid när något tar slut verkar det inte finnas en skräpkorg i närheten? Och vill ju inte skräpa naturen. :') Även gamla kvitton kvalar ju in här ...

6. Småpengar. Har sedlarna i mobilskalet men där hålls inte slantarna. Så de hamnar i ryggans ytterfack.

7. Borste. Nej, mitt hår hålls inte perfekt utan att jag borstar det varannan minut. Skämt åsido. Det här är antagligen den minst använda grejen av alla här (förutom möjligen skräp då), för borstar sällan håret annat än på morgonen och kanske kvällen. Men ifall att.

8. Läppfett. Speciellt under vinterhalvåret går jag med läppfett i varenda ficka. Denna kommer från LUSH och har varit väldigt dryg trots sin pyttestorlek, lite konstig "doft" på just denna - men söt ask ju!

4. Sateenvarjo. Tämähän on aika ilmiselvää miksi pitää olla mukana.

5. Roskia. Koska aina kun jokin loppuu ei vaikuta olevan roskista ympärillä? Ja enhän halua roskata luontoa. :') Myös vanhat kuitit mahtuvat tähän kategoriaan ...

6. Pikkurahaa. Minulla on setelit puhelinkuoressa mutta siinä eivät lantit pysy. Joten ne joutuvat repun ulkokoteloon.

7. Harja. Ei, hiukseni eivät pysy täydellisinä jos en harjaa niitä joka toinen minuutti. Vitsi oli. Tämä on varmaan vähiten käytettyasia kaikista (ehkä roskien jäkeen), koska harjaan hyvin harvoin hiuksia muuten kuin aamuin ja illoin. Mutta jos sattuu tarvimaan.

8. Huulirasva. Varsiinkin talvella minulla on huulirasvaa jokaisessa taskussa. Tämä tulee LUSHista ja on ollut hyvin riittävä kokoon katsottua. Vähän outo "tuoksu" - mutta söpö rasia!
9. Pennor. Gillar det här 6-pennors setet från stabilo väldigt mycket just nu! Kan bero på att de är nya.

10. Tuggis. Har en konstig obsession med tuggis som lite kommer och går. Ibland vill jag hela tiden ha hubba bubba trots äcklig smak. För så roligt att göra bubblor ju! (Ja, jag lärde mig det typ i år.)

11. Kalender. Var SÅ lost i skolan under de typ tre dagarna jag var utan. Nu har jag en Mumin som är superfin och i mina favvofärger. Äntligen kan jag hålla koll på grejer all old style!

9. Kyniä. Pidän tästa 6-kynän setista stabilolta hyvin paljon just nyt! Voi riippua siitä että ne ovat uusia.

10. Purkkaa. Minulla on outo obsessio joka tulee ja menee miten lystää. Joskus haluan hubba bubbaa koko ajan vaikka niillä on iljettävä maku. Koska niin hauska tehdä kuplia! (Kyllä, opin sen suunnilleen tänä vuonna.)

11. Kalenteri. Olin NIIN hukassa koulussa ne ehkä kolme päivää jolloin minulla ei ollut kalenteria. Nyt minulla on Muumi- kalenteri lempiväreissäni. Vihdoinkin voin pitää kirjaa asioista old style!

12. Glasögonfodral. Behövs då glasögonen måste skyddas lite extra och ej kan has på. Rätt sällan, men ändå nödvändigt.

13. Bindor, näsdukar och hårband. Är ju typ det allra livsviktigaste!

14. Handkräm. Den här är typ slut, men har inte riktigt behövt det på ett tag heller ... men på vintern! Min bästa är egentligen the body shops denna men har fått söta minihandkrämar i present som jag använder först. Mycket handy är de!

12. Silmälasikotelo. Tarvitsen tätä kun laseja pitää suojata vähän enemmän ja en voi pitää niitä päällä. Aika harvoin, mutta silti tarpeellista.

13. Siteitä, nenäliinoja ja pampuloita. Nämähän ovat melkein eniten hengenpelastavia!

14. Käsivoidetta. Tämä on melkein loppu, mutta en ole tarvinut sitä vähään aikaankaan ... mutta talvella! Lempparini on oikeastaan tämä the body shopilta mutta olen saanut minikäsivoiteita lahjaksi joita käytän loppuun ensin. Hyvin käytännöllisiä ne ovat!
Och det var ju herre min gud SOL idag när jag fotade! Kanske det ändå fanns någon sanning i kvällstidningarnas förutsägelse om att värmen återvänder?

Det var alla grejer jag brukar bära med mig nu då! Förutom typ ... skolböcker och busskort. En är ju en studerande flicka liksom. Ni får supergärna koemmentera om ni kände igen er i något eller om ni har helt andra första hjälpen-grejor - tycker innehållet i ens väska ändå säger rätt mycket om en?

Ja tänäänhän hyvä jumala oli aurinkoa kun kuvasin! Ehkä Iltasanomien ennustus lämmön palaamisesta onkin vähän totta?

Tässä nyt oli mitä useimiten kannan mukanani! Paitsi ehkä ... koulukirjoja ja bussikortti. Olenhan opiskeleva nuori nainen. Saatte todella mielellään kommentoida jos te tunnistitte jonkun asian omista laukuista, tai jos teillä on ihan muita ensi apu-tarbikkeita. Minun mielestäni laukun sisältö sanoo aika paljonkin ihmisestä?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar