måndag 11 juni 2018

Vägkyrkan 2. Smink å politik å etik

Idag hann jag inte skriva något inlägg live under arbetstiden. Eller hann och hann - jag prioriterade andra saker. Hade faktiskt inte ens fram datorn en enda gång? Men mobilen. Fastnade på sminkyoutube typ ... basically hela dagen?

Sjukt hur det är så. Man klickar på en grej och plötsligt har det gått flera timmar?? Och: VARFÖR är alla Youtube-videos så jävla långa nuförtiden? Jag ville se swatches på en palett och hamnar på en video som räcker 20 minuter. What??? Det var nämligen det jag såg på. Har antagligen sett typ trettio paletter swatchas idag. Okej det kan ha varit en överdrift men inte superstor. Seriöst kollade en massa Natasha Denona, något indiemärke, någon youtubers nya, HUDA beuaty, Juvia's Place ... okej who cares. Dessutom kollade jag ju typ tre videos per palett måste ju göra min research. :-)

Vill nämligen ha en palett. Eller okej vem försöker jag lura: vill ha en massa smink bara och helst tio paletter men I ain't got the economy for such. Är alltså därför som jag försöker hitta Paletten. The One. Bäst kvalité och färger för minst pengar helt enkelt, och det är ju inte superenkelt för är ju inte jag som designat paletterna och obvi har inget märke exakt samma smak som jag. Överväger att bara köpa en Z palett och fylla med enskilda ögonskuggor allteftersom jag får råd att köpa dem MEN det blir dyrare och jag kommer typ aldrig köpa basicskuggor då bara en massa crazy:iga för så brukar det bli och det är ju inte det mest praktiska. DOCK är inte makeup geek megadyrt, men en måste beställa online så måste lita på alla youtubers isåfall ...

Fast alltså jag tror jag typ hittat Paletten. Eller en som är himla nära åtminstone och verkar supernajs: Jeffree Stars nya! Som släpps 16:e juni åtminstone i USA. En vet ju aldrig när det kommer hit ... Aja men den är otroligt fin och har de flesta skuggor jag söker, förutom en glittrig turkos och det kan jag lösa med att köpa en dyr Anastasia-skugga någon gång.

Sen är det ju det här med att smink är politik och det kommer en aldrig undan. Okej ALL konsumtion är politik *wow Elvira*. Jaja allt en gör är väl basically politik men alltså speciellt smink (och allt annat en konsumerar men nu är det ej det vi pratar om) är ju en grej där man verkligen gör ett val: köper man cruelty free, har det skillnad hur märkets grundare beter sig, ska det vara rättvisemärkt, hur är förhållandena på fabrikerna, är ingredienserna okej att använda i fejjan varje dag osv osv. Finns så himla mycket som en egentligen borde överväga då det kommer till vad man lägger sina pengar på, men det är ju inte alla som orkar det. Jag tror det nog är långt fler än för kanske bara tio år sedan, men ändå är det nog tyvärr en minoritet som ex. köper uteslutande veganskt smink. Inte ens jag - som äter veganskt - köper alltid veganska läppstift för eh ... jag gillar rött. Och det finns inte så himla mycket att välja på då. :-) Men försöker! Och så långt som möjligt är det ju veganskt och ALLTID cf!

Just i Jeffree Stars fall är det dock inte cf och veganhet osv som har skillnad - just det är ju hans märke väldigt bra på. Utan det är Jeffree Stars uttalanden och ageranden och sådant, ärligt har jag faktiskt inte mer koll än att ska ha uttalat sig rasistiskt så tänker inte gå mer in på det och ärligt orkar jag faktiskt inte kolla upp saken mer än det. Vad jag vet är att en massa sminkbloggare och sminkpersonligheter överlag bojkottar honom just pga detta, och länge har jag själv också tänkt så. Sen såg jag någon av hans videos och nu då den här med hans nyaste palett - Thirsty - och alltså jag vet inte längre. Det är så himla konstigt för att han skulle vara rasist är verkligen inte den vibe en får av honom - han verkar ju tvärtemot supersnäll? DOCK är ju grejen med rasism just det, att det inte handlar om snällhet eller personlighet det är inlärda strukturer och tankesätt och fördomar så vem som helst - hur trevlig denna än kan verka annars - kan vara rasist. Eller smygrasist: alla vill ju inte kännas vid att de faktiskt är rasister egentligen, de bara "skämtar".

Okej ska sluta sparka in öppna dörrar nu.

Skulle fortsätta om Jeffree Star nu då, och ärligt vet jag inte varför jag skriver detta utan att ha satt mig in i hela grejen? Men jag har fått den uppfattningen att han bett om förlåtelse och att det inte är han längre och alltså sådant tycker jag ändå man måste kunna respektera: det är hemskt men en massa människor beter sig som svin för att det är så de blivit upplärda, på samma sätt som en massa människor uppehåller rasistiska eller sexistiska strukturer utan att vara medvetna om det - bara för att de inte tänkt så långt. Om en person då ber om ursäkt osv, måste ju det kunna accepteras.

Sen är ju grejen att Jeffree Star är ett märke som folk med liknande tankar som jag aktivt bojkottar TROTS att han ska ha sagt förlåt. Så jag vet inte - antagligen vet jag för lite för att kunna judge:a, måste nog kolla upp saken för jag vill så HIMLA mycket ha den där paletten. Och läppstiften som släpps i samma kollektion ... Har för mig att han ska ha betett sig som skit även efter sin förlåt-video eller något, och så var det något med Kat von D och kanske att hans ursäkt inte är genuin? Äh. Borde nog ha lagt en massa timmar på att research:a detta istället för att kolla på recensioner verkar det som. Meneh, hittade ju hans palett först på slutet ... kanske får bli morgondagens projekt?

Sen är det ju också så, som Annahita skrev i ett toppenbra inlägg för ett tag sedan, eller det kanske inte var just det som var kontentan jag minns ärligt inte men hon berör ämnet: bryr en sig om att smink inte ska göra illa djur, ska det väl för fan inte göra illa människor heller. Alltså: det borde verkligen ha skillnad i vilka förhållanden vårt smink skapas. Och skulle man fråga folk om de bryr sig, så gör de antagligen det MEN det ändrar inte ensamt på att sminkföretag skulle bli mer transparenta - cf och vegenhet osv har fått ett gigantiskt uppsving, men ingen har någon aning om hur eller var eller av vilka ämnen som sminket tillverkas. VARFÖR sätter vi inte press på det? Det borde man ju verkligen. (All industri borde bli helt transparent men dit verkar det ju vara ett jävla tag. :-)) Också: cf borde ju typ vara synonymt med att arbetarna också ska ha det bra, vilket inte är fallet då jättar som Lush som typ skriver "against animal testing" tvärs över väggarna i sina butiker har beskyllts för att behandla sina arbetstagare skitdåligt.

Okej ojj det här blev än en gång längre än jag tänkt mig. Hur tänker du kring smink? Eller tänker du alls - köper du så länge det är snyggt på ansiktet? Och om så - vad får dig att inte bry dig? Tycker detta är ytterst intressant (men rätt fragile och just därför ska ingen döma någon) så om någon råkar läsa får du supergärna kommentera.

Annars då, i vägkyrkan? Äeh, vaktmästaren var på semester eller något, men bara idag, så där var en annan i hans ställe. Hon var rätt trevlig. Jag läste fyra kapitel geografi och det kom fyra besökare men ingen ville ha någon guidning. Så sminkade jag mig i början av dagen. Det var typ dagens topp ärligt? Och min smörgås mamma lagat.

Pusshej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar