måndag 31 december 2018

Hejdå 2018

Som så många andra tänker jag också summera 2018 - i form av ett kilometerslångt inlägg fullt av bilder! För att make:a up for alla oskrivna inlägg kan man ju nästan säga.

JANUARI-FEBRUARI-MARS-APRIL
Under årets första fyra månader var det mest teater som gällde - vi hade premiär på nyårsafton och sen var det runt tjugo föreställningar. Att vara med i den teatern var nog både något av de jobbigaste och häftigaste jag gjort. Vet inte om jag någonsin kommer spela teater igen på det viset, men roligt hade jag! Och växte framförallt väldigt mycket som person.

Så fyllde jag ju år! 18 år. Blev tydligen myndig, men eh det har jag inte märkt särskilt mycket av förutom att jag ju kan dra ut till barer och klubbar och så nuförtiden. Och inte behöver vara rädd för polisen på hemmafester. Hade hursomhelst en fest med tema olika årtionden och alla var så fina! Själv var jag 50-tal men det har jag ingen bild på. Den suddiga bilden på glada personer här ovanför är typ den enda bilden jag har - men tänker att de festerna ju ändå är de bästa, de då man glömmer ta fram kameran för att föreviga genom lins. Var också ledsen på den festen, tycker sånt är viktigt att också skriva allt är ju liksom inte så kul alltid som det ser ut på bilder, men mest glad.

De här fyra månaderna fyllde så många år - det var fest efter fest efter fest. Så var det Gamlas dans också! Vilket var så otroligt roligt och trots att det var lite panik med min klänning som aldrig ville bli klar så blev den det ändå i tid och jag kunde inte ha varit nöjdare. Så fin, så fin är den kände mig som en prinsessa hahahha. Och själva dansandet var också så roligt!! Bara lite ledsen över att största delen av dansstegen nog tyvärr har glömts bort nu. :-(

Ordnade överraskningsfest för Taija, Malin, Nea och Ida-Maria och åkte till Polen med skolan gjorde jag också. Drack min första drink ute någonsin i Polen, tillsammans med Moa och Marie. Så mycket kul hände den här perioden! Okej att jag nog också stressade väldigt mycket med skolan hade ju studentskrivningar till och med, fattar typ inte att jag hunnit med allt nu i efterhand nu under hösten har jag mest ... ja vad har jag ens gjort hahah? Inte är det läsa till skrivningar åtminstone. :-)

MAJ-JUNI-JULI-AUGUSTI
Var på utflykt till konstnärshem kring Helsingfors med skolan - i Tusby kanske det var? Hahahha är så dålig på Finlands geografi vet verkligen ingenting typ. Fotade en sjö och åt två McVegans. Av x antal andra McVegans jag ätit över året ... (t.ex. efter Gamlas dans-efterfesten blev det en och ...) Tog även årets första dopp redan i maj! För var så jävla varmt i år ju. Tänk att det höll i sig över typ hela sommaren? Så bra årstider vi haft i år faktiskt - vi fick ju till och med en vit jul!!

I maj fyllde också flera av mina närmaste vänner år så de firades ju. Veera bjöd in till fest på en stuga så vi grillade och hade quiz utomhus och just det det var både eurovision och ishockey (Finland-Kanada) den kvällen så tv:n var visst också på.

Fick en till kusin i april som vi firade med namngivningsfest i maj!
Så blev pappa äntligen färdig med skolan och tog över byrån han jobbat på typ alltid. Så det firade vi med fest!

Samma dag firade vi Lotta 18 år men båda dessa festligheter har jag ju skrivit om förut. :-)
Kolla minsta kusinerna! <3
I år lagade vi även x antal veganska "räk" smörgåsar. Som en vanlig räksmörgås men med rökt tofu istället för eh, ägg typ? Och tångrom!
Lagat en massa pasta! ÄLSKAR pasta över allt annat typ.
Firat Elmers 4-och-ett-halvt-års-dag för gullungen ville ju också firas då typ alla andra syskon fyller år i juli. <3
Vi fick SÅ MYCKET jordgubbar i år också! Nyplockade jordgubbar med oatly och vaniljpulver är livet.
 Okej nu kommer bilderna tydligen lite i fel ordning men vi var ett gäng som firade midsommar med knytkalasmiddag hos Moa! Så fint hade hon fixat gillar verkligen mina kompisar. <3
En födelsedagsbricka!
Simmat en massa gjorde vi i år också. Tog speciellt kvällsdopp konstant. Jag lärde mig plötsligt simma mycket bättre än jag kunnat förut! Har möjligtvis något att göra med att jag fungerade som lekledare på simskolan i fyra veckor. Faktiskt väldigt mysigt sommarjobb!
Det här är min bästa mat någonsin - efter detta recept.
Pojkarna köpte alla olika sorters tvåhjulingar och plötsligt var det inte så lugnt att bo mitt i skogen längre.
Det här är också en så god maträtt! Efter detta recept.
Lubbi-Bubbi <3
Archan <3
Pappa och Elm <3
Theo <3
Hade "bio" hemma med typ alla snacks vi kom på för att fira Elliot och Artur - ja och så hade vi räksmörgåsar också.
Åkte till Helsingfors på drinkar med Nea och Wilma - den här drinken är det dyraste jag druckit men den var ärligt så god? 10/10 would buy again. (Det är Löylys typ egen take på en mojito? Eller nåt)
Här ser ni simskolagänget! Och en sallad jag åt då jag och Nea gick på Ocean's 8. Och en annan sallad som är mitt eget hittepå som faktiskt blev oväntat lyckat? Plockade bara ihop allt jag var sugen på i butiken, är tydligen ett vinnande koncept. Och så har jag tagit x antal spegelselfies på toan i vägkyrkan för att underhålla mig själv.
Lagade pad thai det var så gott, åt falafel med Marie när vi var på lekledarskolning, åt en avokadopasta på Borgbacken och firade farmor 80 år på restaurang.
Mitt körsbärsträd fick en massa körsbär för första gången! Vi lagade både sylt och paj. Så var jag på West Side Story med Nina! Några från teatern var med var så roligt att se dem på scenen.
En till drink! Med Nicole denna gång. Efter detta har strawberry margarita blivit min bästa drink.
Ätit franskisar i mängder har jag också gjort - för alltså, let's face it, så blir det när en är vegan och glutenfri och what not.
Fotat solnedgångar och dimma! För det är FINT JU.
Åkte till Åland med Wilma och Nicole för att se Hov1. Hade så roligt fram till sista kvällen, för då blev det bråk och jag åkte hem och var skitledsen. Men det har löst sig nu!

Träffade tjejerna på stranden och pratade om sommarlovet och skolan och allt vi helt enkelt inte hade pratat om och analyserat än.
Firade Emma! Hon bjöd på så god saffranspasta och hallonkaka.
Tyckte verkligen om min sommar - jobbade rätt mycket men hann ändå med en hel del ju!? Simmade massar, vilket jag är så glad för för ofta flyger sommaren förbi och jag har inte simmat alls.

SEPTEMPER-OKTOBER-NOVEMBER-DECEMBER
Firat x antal personer även under hösten - Elias och Linda, Vilma och Thomas, Emil och så senast var jag på Anthons fest! Som inte slutade, eh, superbra för min del.
Varit på matmarknad och åt världes bästa gatuköksmat alltså jag har ingen aning om vad det ens är exakt men någon sorts wok? Som alltid säljs på den här marknaden och som jag crawe:ar resten av året.
Emils fest!
Gick på högskoledagen i Helsingfors och på mattetäphlan och på Shaking up tech och förälskade mig i Aalto. Är så så rädd för att inte komma in.

Såg Hov1 på Tavastia! Typ bästa spelningen jag hittills varit på pga inte så trångt. Men träffade dem inte efteråt. :-(

Firade farsdag med att upptäcka hembygden så fint vi har det här!
Hade fotosession i skogen med Emma och Olivia! Och Artur och Elliot modellade mer eller mindre frivilligt.
Köpte Hov1 på vinyl. Har satt upp en massa bilder och foton på min tavelvägg och magnettavla. Ätit på pastabox - kanske årets bästa nya matställe för min del? Druckit en massa otalys matchalatten - eller okej inte en massa för det finns inte i butiken här men alltid som jag har möjlighet. Älskar den så mycket.
Åkte till bokmässan med Alfred, Elliot och Olivia. Var på själva mässan i typ en timme max hahah men sen åkte vi in till stan och shoppade lite. Åt på Kippo. Jag träffade en bokbloggarkompis! Var så roligt att ses.
Och så här har mitt rum sett ut typ, största delen av tiden. Har alltid förut haft ett så städigt rum vet inte vad som händer? Bara struntar i allt liksom. Överlag har det här året varit lite avvikande för min del - jag har t.ex. läst superlite, jag har nog haft mycket och stressigt i skolan men ändå inte tagit det superseriöst. Mest haft kul kanske? Är förvirrad över vem jag är men också glad för allt jag vågat göra. :-)
Som att besöka München till exempel!
Och sälja med Humble Bee! Vi gjorde det en gång i somras också, tycker det är så, så roligt att dela veganska godsaker med andra.
Ja och så var det ju jul, såklart. Vi hade ett 100% veganskt julbord (såklart) och det var så, så gott allting! vår julmat har också blivit så mycket intressantare sedan vi började äta veganskt, fortfarande traditionellt, men också fräscht och nytt! Så lagade vi godis i mängder, ver helt trött på det bara efter någon dag ... Hade en väldigt mysig jul, som typ helt saknade en massa onödiga förväntningar osv. På kvällen träffade vi släkten för efterrätt och julgubben. Då försökte vi styra upp någon form av musikquiz men det rann lite ut i sanden till slut ... ändå kul med lite mer fart i släkthänget tycker jag!

Och det var typ det! Idag är det nyårsafton och jag firar hemma. Vi äter pizza och hasselbackpotatis och svampsås och så försökte jag göra någon sorts chokladhallonglass men får se om den alls kommer frysa ...

Ja och! Jag tagit diverse selfies och haft olika färg på läpparna typ varje gång, börjar ju bli en liten läppgrejssamling som jag har :-) Kan absolut hända att jag lagt alldeles för mycket pengar på smink i år ...
Ska försöka skriva ihop någon sorts mål inför 2019, tycker sånt är kul att se tillbaka på om ett år och kolla vad man faktiskt gjort!

Men tills dess: Gott nytt år och tusen tack allihopa som gjort 2018 så fint <333! Vi ses nästa år!

Pusshej.

2 kommentarer:

  1. Det har varit ett så så bra och fint år<333 älskar dig!!! see you on the other side;)

    SvaraRadera