torsdag 26 december 2019

Ett år som gått: tjugohundranitton

Dags att gå igenom 2019 kuuul! Snart e de tjugotjugo SJUKT men det vet ni såklart.
I början av året var jag fortfarande en glad men stressad abi vid Virkby gymnasium. Har noll vettiga bilder från januari, vilket iofs är logiskt iom att skrivningsstressen började här. Minns den knappt? Har antagligen förträngt det bara. Känns som ett annat liv ju, ändå. Var nog också lite ångestig och extra kärleksfull men också nervig pga snart skulle ju allting vara slut. Nu har det varit slut i tio månader och jag märker ju att jag klarar mig, men konstigt är det ju. Vart tog det livet vägen? I februari var det penkkis och kryssning och Olivia dansade Gamlas dans hon var så fin! Och lärarmiddag. Den var SÅ rolig och lyckad, penkkisen med. Kryssningen var helt okej! Mest svettig, typ. Och just det! När skrivningarna var över tog jag Veera som inte ens gick gymnasiet med mig på Ohi on på Heidis. Det var också kul! Hade nya kläder och fint smink men tydligen hade mössan förstört mina bryn. :-) Men what's new.
Efter skrivningarna drog även alla franskastuderande till Paris. Var rätt stressigt med oroligheterna i Frankrike och hade ett PROPPFULLT program såg så mycket fint och häftigt men hann knappt andas. Fick liksom inte helt känna på PARIS - maten, dofterna, alla gränder, LIVET liksom - utan mer på själva Frankrike och dess historia. Vilket också är najs såklart! Och rätt logiskt iom skolresa. Men var fint nästan överallt och fick hänga med favoritpersonerna Malin Emma Olivia! <3
Sedan följde ett långt tomt hål i mitt liv då jag hela tiden tänkte på att jag borde läsa till inträdesproven men aldrig gjorde det och antagligen mest glodde på Netflix och hängde med mamma och Ludwig. Och så småningom planerade studenten.
Precis under studenten kändes det lite såhär: jaha? Var det här allt? När ska något häftigt hända? Men nu i efterhand känns det som en superfin dag. Var glad hela tiden. Hade varit rätt kaosigt att komma fram till var vi ville äta med klassen men när vi tillslut sen äntligen var där så var det väldigt bra. Folk höll tal, eller okej, försökte hålla tal. Jag ville också hålla tal men vad säger man när man vill säga allt? Förstår nog inte ens själv hur mycket det betyder för mig att min gymnasietid var så bra. Hur mycket den gjorde för mig som människa. Samtidigt är det skönt att det är över och häftigt att ha börjat studera annanstans och träffa nya människor och lära mig stå på egna ben, liksom. Men visst saknar jag dem alla. Och visst har jag ändå ett gäng lite roliga grejer att minnas från specifikt studenten!

Annat jag gjort i år:
Druckit grejer! Strawberry margaritas (alltså helst alkoholfria faktiskt) och aperol spriiiitz. <33
Ätit grejer! Mer eller mindre glamorösa sådana.
 Här är några random snaps från första halvan av året! Nätet vårt är känt för att strula. :-) Just det var till Levi! Det vaaaar så skönt åhhh. Gick på klimatdemonstration, använde min gula tröja konstaaant men den tappade jag bort i början av sommaren :-((. Sökte till skolor! Var ångestig visste inte om jag skulle ha bioinformationsteknologi eller teknisk fysik högst upp, det landade på bio-IT till slut. Är där nu! Och mycket glad för det, men känns som jag gått här för kort stund för att veta heeelt ännu, men våren verkar föra med sig intressantare kurser så är taggad! Och så smög sig tydligen en bild från slutet av sommaren in här, på TOVEs redaktion! SÅ stolt över TOVE. (Klicka! Läs!) Fick intervjua Hov1 på Augustinatten, var skitnervöst och megapirrigt och så så roligt absolut top 3 händelse i år. Antagligen top 1?
Var alltså även sommar i år. Var en så bra sommar! Men jobbade massooor det var mindre bra. Var verkligen så så trött på mitt jobb på slutet. Men känner ändå att det var rätt givande! På sitt sätt. Och fick äta hur mycket glass jag ville! Annat som hände: simmade. Simmade och simmade, älskaaarrr att simma, men typ bara i naturen. Måste börja älska simhallar också! Oklart hur det ska gå till, men älskar ju själva grejen, att vara i vattnet, så borde ju funka? Fotade solnedgångar och hade midsommarfest (den var bäst) och firade Olivia och grillade korv och majs och bröööd och drack kombutcha och drog till Vasa på minisemester för att se Veronica Maggio! Var så fint. Och SÅ hett, gud. Men vi hade en jacuzzi i vårt hotellrum! Var kul.

Såg även Ed Sheeran. Det var sjukt, han är sjuk - HUR kan en person vara så skicklig och genuin och ba???? Var en helt fantastisk spelning, konserter är det bästa jag vet av en anledning liksom. Zara Larsson var förband! Hon var också skitbraaa. Köpte merch efteråt men typ alla storlekar var slut men köpte ändå en enomr Zara-tisha och har inte ångrat det ett dugg, älskar den bara. Vi köade i evigheter och det var under den där enda veckan det faktiskt var sommar i Finland så vi typ dog av värmen, oklart om det var värt i slutändan för var vi sen stod men känner ändå att det var värt för upplevelsen. <33

Annat som syns på bilderna: mina hörlurar som följt med mig i vått och torrt men som jag slutligen sa hejdå till, och mina ljuuuust rosa slingor som höll i sig typ en dag. Vill göra igen men vill ju att det ska hålla långt längre än i bara en daaag.
I slutet av sommaren hade Emma fest. För att hon fyllde nitton men mest för att hon skulle iväg. På tågluff! Alldeles själv! I Europa! Var en mycket fin fest men också skitjobbigt att hon drog, tuuur att jag började studera och att där hela tiden hände grejer så hade knappt tid att märka att Emma var borta. Men sen kom hon äntligen tillbaka! I november. Jag och Nea och Olivia bjöd henne på pizza och bio det var fiiint är så glad att ha henne här igen!
Och så har jag ju studerat. Lärt mig programmera, lärt mig prata finska, gått fixad på laskare för att jag skulle på sitz direkt efteråt. Sitzat sååå mycket, försökt fixa ihop klädnader till alla himla temagrejer, typ bott i en gammal regnrock, försökt hajpa Aalto för abin, äntligeeen fått min inkubiohalare, varit på min första glöggrunda, döööttt över matematiken som är så konstiiig, ätit enorma luncher för det är typ allt jag äter på en dag, glott på Glee, känt mig ensam, börjat i kör, spelat futsal, osv osv osv. SÅ MYCKET, bara. Mycket tacksam och glad för denna höst. <333 Och vännerna jag fått! Och vännerna som finns kvar. <3333

Och det var mitt år. Nu i december har det varit julkonserter och lillajulsfester och så träffades jag, Lotta, Nea och Emma och åååt och chillade det var så fint! Nyår firar jag i Otnäs, med både gamla och nya vänner. Tror verkligen inte 2020 kan slå 2019 vad gäller händelser men det får ju gärna försöka. Är både glad och ledsen för att det här året snart är slut, vet inte ens riktigt varför men det brukar väl vara så. Kanske extra mycket för att jag faktiskt lämnar gymnasiet i 2019. Och 2020 är jag plötsligt inte tonåring längre, vilket känns sjukt och inte påriktigt och så konstigt men samtidigt förändras ju ingenting alls. Hoppas få tid för skrivandet mer i nästa år, men det hoppas jag ju alltid.

Aja! Om jag ska ha några nyårsmål så får de bli ett eget inlägg, nu ska jag fortsätta fira min lillebror!

Pusshej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar