söndag 2 februari 2020

Januari, bara

2019 avslutades med fest på Smökki med båda nya Aaltobästisar och gamla Virkbybästisar. Var mkt fint, speciellt att ha dem alla inträngda i mitt lilla rum. Vi fick plats! Sjukt.

Hursom.

Januari började alltså på mitt rum i Otnäs för jag fick inte plats i bilen hem. Diskade skumppaglas och torkade bord, fick skjuts hem till Ingå som det bortskämda körkortslösa barn jag är. Var ju några jullovsdagar kvar, men minns inte riktigt vad jag gjorde då. Kanske läste Harry Potter? Tror det. Bland annat :)
Följande vecka var första veckan tillbaka i skolan! Med kör och Hako-möten och allt vad de nu innebar. Började rätt försiktigt med att åka till Teknologföreningens sportstuga och chilla med Hako. Var så mysiigt! Badade i vak och bastade och satt i badtunna och sjöng alla snapsvisor vi typ kunde utantill. Halkade på bryggstegen (kanske inte heter så men ni _fattar_) så både höger arm och ben blev alldeles blåa men att jag faktiskt stötte mig fattade jag ju typ inte förrän nästa dag för kroppen var domnad av kyla.

Just det! Min moster var fortfarande gravid då och hade lite känningar å så. Jag var on call och sov över hos dem en natt, vad mysigt men tyvärr kom det ingen bebis precis då. Vi skulle få vänta lite på en vecka till!
Sen följande vecka var min födelsedagsvecka! Gick på call back (hahahah så fancy) dagen innan men kom inte vidare sen mer - var ändå kul att provspela! Men lite tråkigt att det inte blev nåt sen, ju. Åt middag hos min moster på kvällen för skulle kanske sova över där men sen kom jag ju inte vidare och hon hade inga känningar så jag åkte hem för att vara hemma på födelsedagsmorgonen. Fyllde 20! Hade en inte trott va :-) Nä alltså tycker det låter äldre än vad det är. Samtidigt känner jag mig nog precis typ 20? Känns lagom ungt och lagom gammalt. Vi åt bönbiffar och potatis och löksååås och lingon och glass till efterrätt. Nästa dag var det Otnäs som gällde igen!

Men på fredag återvände jag till Ingå för att: på lördag skulle jag ha fest! I en gammal illaluktande lokal som nog inte används till särskilt mycket annat än ungdomars fyllefester. Gud vet att det är vad jag och resten av min gymnasieklass använde den till. Tror *och typ hoppas* att det var den sista festen på det stället - nästa gång jag har fest ska det vara i min egen lägenhet, liksom. Hade hursom superduperroligt - bjöd på prinsesstårta och lingonbål och chips och pratade med folk jag inte träffat på evigheter. Tog suddiga rödögda bilder med mina ride or dies och ba ... jag vet inte. Var glad för att jag har så fina personer i mitt liv.

MEN! Taija kunde faktiskt inte närvara så dagen efter hennes födelsedag påföljande vecka gick vi på restaurang - jag Emma Nea Malin Lotta och Taija. Veganmaten var inte särskilt bra, någon superkonstig ihopsättning av random grejer. Portobellon var god och bönorna också men resten? Passade inte smakade inte särskilt mycket gav inget. Och blev inte ens mätt! Jag och Emma tog franskisar till efterrätt för att bli mätta - eller okej också lite för att den enda veganska efterrätten som fanns var *trumvirvel* hallonsorbet. Men sällskapet var ju toppen så det gjorde inte särskilt mycket <3

Sen då? Placerade min födelsedagsbrödrost i mitt rum, blev så fint älskarrr mina köksprylar okej älskar allt i mitt rum - eller min lägenhet eller vad fuck jag nu ska kalla det. Men det finns inget vägguttag vid mitt bord så går inte superbra att rosta bröd än ehe. Har heller inte råd till bröd för den delen ... hade kylskåpstömning! Lagade sallad med med såås. Eller sås med sallad. Och en massa oliver och banan för det hade jag liksom. Blev ärligt inte megagott men blev mätt! Även käkat: knäckebröd med naturli och Vego plus ost-wannabe och tomat det är det BÄSTA. Och mandariner. Mandariner är trevligt. Såg två filmer med Ryan Gosling och Emma Stone den veckan - Crazy Stupid Love och Gangster Squad. Den förstnämnda är bättre men det var typ tredje gången jag såg den och först nu tyckte jag typ att den faktiskt är bra? Kanske har med åldern att göra. Hahaha. Men sen ville jag glo på Ryan lite till så googlade (alltså det heter sökte Elvira) hans namn på Netflix och hittade Gangster Squad. Tänkte: perfekt! 50-tal! Ryan och Emma! Var lite väl mycket skjutande och hängde inte riktigt med i vem som var skurk och inte men den var trevlig att se på ändå. Under tiden packade jag inför Åre!



04:10 ringde mitt första larm lördagen den 25 januari. Konstigt nog steg jag upp utan omsvep och gjorde mig i ordning. Gick omkring en stund utan någonting att göra för plötsligt hade jag överlopps tid en morgon! NÄR har det hänt.

Men sen gick jag till bussen. Läste ut Nattsagor för sömnlösa under resan till Åbo - den var väldigt bra! Precis vad jag vill läsa nu liksom. Sov och åt och spelade kort på båten. Bussresan var skitjobbig på väg till Åre men jag orkar inte gå in på resan i detalj. Kan summera såhär: åt pasta varje dag, gick ut två kvällar men ärligt var det typ roligare de kvällar vi bara hängde i stugorna (det var inte stugor det var lägenheter men let's pretend). Åkte skidor tre av fem dagar vilket ju var sisådär men kände ändå att jag fick åka rätt mycket är NÖJD liksom! Spa:ade första dagen - gick i fem olika bastun det var så skööönt. Hade 0% kunnat skida med den sömn jag fått, eller ja, inte fått. Åt en misoramen som var så sorgliiig den var verkligen inte särskilt bra. För hälsosam typ hahaha? Hittade Nocellara-oliver på burk (STOR burk) på Ica blev överlyckliiig de GÅR INTE att få tag på i Finland. Eller inte på något lätt sätt åtminstone. Köpte två burkar som jag konkade hem. Föll i backen så många gånger att jag inte orkade räkna mer. Åt på Max tre gånger, förundrades varje gång av hur lik riktig kyckling deras vego"kyckling" är. Drack kakao, förklarade till svenskar att finlandssvenskar existerar, älskade älskade ÄLSKADE utsikten och snöööön. Badade bastu och rullade i snö <3 Försökte göra inlämningsuppgifter lite ibland. Viladeee. Typ så? Var mkt skönt mkt kul mkt vackert.


Igår kväll kom jag hem och kramade mina brorsor och åt oliver och började kolla på Once upon a time ... in Hollywood och nu sitter jag här och klockan är alldeles för mycket, igen.

Pusshej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar