onsdag 1 juli 2020

En lägenhet som inte är min än - men snart!

Hejj!

Idag fick jag ett hyresavtal mejlat till mig. Eller vad då ett, MITT hyresavtal såklart! Ska nämligen flytta från mitt illaluktande trånga kollektiv till en egen etta, med EGET KÖK. Har någon någonsin varit lika glad för att äntligen få ett eget kök? Antagligen. Men det ändrar inte på att jag är superdupermegaglad för det. SOM jag ska laga mat! Grytor! Plättar! Soppor! PASTA! Grejer i ugnen! Åh.

27 kvadrat är den, eller okej, 26,5 om en ska vara petig. Jag tycker vi kan låta bli att vara det nu? För att 27 låter bättre, helt enkelt. Att jag flyttar innebär ju såklart: INREDNING. OMG. Okej ärligt inte supermycket, för jag har rätt mycket grejer redan och har inte precis tänkt göra mig av med dem. Behöver nämligen mina bokhyllor! Min gungstol! Mitt skrivbord! Min säng såklart. Den kanske iofs byts ut något tag, men inte precis nu har inte riktigt råd. Prioriterar tydligen en måttbeställd sommarklänning över det? Aja. Sån är jag. Sen behöver jag inte köpa klänningar på resten av livet, typ.

Det var orelaterat, sorry. Tänkte nämligen skriva lite om hur jag vill bo! Ändå, trots att jag redan äger det mesta hehe. För _detaljerna gör det_ osv. Jag inspireras *självklart* av Sandra Beijer, mest, och Flora Wiström! Speciellt Floras förra lägenhet, som var rätt liten och _utnyttjade ytorna smart_. Låt oss kolla på bilder!
Sandras bild obv
Möt: Sandras tavelvägg! Kommer 100% ha en sådan, har nämligen rätt supermånga tavlor. Så glad att äntligen få hänga upp dem igen! Här är en skymt av tavelväggen i _mitt flickrum_:
Ja okej, rätt mycket grällare än Sandras - men jag älskar den! Och har fått åtminstone ett tillskott under året vi varit isär. Som iofs passar bäst i badrummet ... hmm. Aja nu blev det väl en rätt naturlig övergång till:
BOKHYLLAN! Ja men ändå det viktigaste i ett hem, efter köket då. Jag har ju, hm, en del böcker om en säger så. Så blir det liksom när en bokbloggat sen en var tretton. Tur då att bokhyllor är så fina! Vill likt Sandra ha en massa växter i min också. Som ba' tar över allting. Nu har jag en Billy för tillfället men en till kanske får flytta in. Någon gång i framtiden kanske jag uppdaterar till ett fancygt system! Men inte riktigt nu. Brukar också ha en massa annat krims i mina bokhyllor, små statyer och mjukdjur och doftljus och sånt. En av mina favoritsaker i livet är verkligen att ordna om i bokhyllan. Japp så är det.

Vi kan ju kika på Floras samtidigt:
Floras bild!
Inte lika mycket växter, inte färgkoordinerad, men också superfin. Om min blir färgkoordinerad eller ej lär framtiden utvisa :-) Och det kommer ju antagligen ändras x antal gånger, som sagt.
Mer växter hos Sandra! MÅSTE ha en monstera.
Och ljusslinga hos Flora <3 Älskar ljusslingor, kommer naturligtvis ha en sådan runt mitt enda fönster. Älskar även färgpaletten överlag hos Flora - så varmt och naturnära. Kommer nog inte måla hela läggan livmodersrosa, men kanske tar in det i detaljer. Handdukar typ, dynor, ljus. Sånt.

Vill att mitt hem ska kännas mysigt, ombonat. ALDRIG stelt. Böcker och tyger och skålar med frukt. Vill ha en antik spegel, gärna helkropps men har klarat mig på en halv hittills så det borde ju gå i fortsättningen. Har en oval guldspegel från Ikea just nu, men kanske säljer den. Har haft den så länge, den känns liksom lite platt nu. Och trots att jag nog aldrig kommer att växa ifrån prinsessfasen helt så är jag ju inte lika mycket i den längre.
På tal om prinsessfas: jag ÄLSKAR den här tapeten. Det är i Sandras föräldrars hus på franska rivieran, och okej ja det är en tapet som passar allra bäst just i ett sådant hus. Och jag kommer knappast börja tapetsera om i min lägga, har den ju en begränsad tid liksom (och det kanske inte är tillåtet heller?). Men fortfarande! Så fin.

Annars då? Inspireras även av Fanny Ekstrands inredningsstil (jamen hela hennes instagram! Hennes liv!) - den är rätt konstig ibland, men ofta gillar jag den. Så färggrann! Och alla glaaaas <3333 Vill ha cirka det mesta från Attack shop. Vill ha fina roliga silvriga bestick och glas i färgat glas. Fina fina gamla tallrikar, gärna grönblommiga. Sammetskuddar! Har köpt ett runt rött bord, kanske målar det ljusgult någon gång. Behöver också en glaskanna, och en stor fruktskål. Fler kastruller, nåt att ha diskmedel och -borstar i. En matberedare! KOKBÖCKER! En elvisp. Ett drinkset. En dammsugare kanske?

Åh, är så lycklig över detta. Är förresten Busholmen jag flyttar till, känns också rätt bra. Så sjukt att jag flyttar till stan? Helsingfors. Men kommer såklart alltid vara Ingåbo för det :'). Längtar efter att skapa ett eget liv, bjuda hem folk på mat, eller paj eller bullar eller bara ett glas. I mitt huvud är det antagligen femtioelva gånger mer romantiskt än vad det faktiskt kommer vara - högst antagligen kommer jag känna mig ensam och hemlängtig och vilsen rätt ofta, men det går väl över. Och då får jag hitta på saker att göra, helt enkelt! Människor att träffa! Restauranger att testa! Mat att laga! Böcker att skriva.

Hoppas så att jag kommer känna mig som hemma, så småningom. Att det blir en plats jag kan kalla min. Att jag lär mig gatorna och butikerna och vilket bibliotek som är bäst och närmast. Blir stammis på något café. Sånt!

Jamen den första augusti kunde gott få komma lite fortare, hörni. Men tills dess njuter jag av att inte behöva packa ner saker en stund! Simmar och läser, förhoppningsvis. Lagar mat i vårt stora kök med allt jag behöver. Drömmer.

Pusshej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar