måndag 7 september 2020

Hur jag vill klä mig i höst


Kläder har verkligen inte varit särskilt ... men, centralt för mig på sistone. Vet ej varför - jag brukade scrolla H&M och pinterest osv dagarna i ända. Men inte längre.

Ja men okej väldigt mycket för att jag hatar fast fashion nuförtiden. Också mycket för att jag sällan orkar bry mig supermycket vad jag har på mig - jeans och en bandt-shirt kommer en långt med, liksom. Och en tjocktröja. Men alltså kläder slits! Får permanenta gula fläckar under armarna! Får fettfläckar! Men alltså jag känner mig varken särskilt inspirerad eller snygg vidare ofta - vilket inte är superkul, liksom.

Vill ändra på det! Vill börja tycka att kläder är kul igen. Tänker att det delvis hänger på att ha en fungerande basgarderob - så att försöka snickra ihop en sådan på second hand-fynd får bli höstens projekt.

Det här tänker jag att jag skulle komma långt på:

  • en krispig vit skjorta, lite oversized - helst en Filippa K eller Arket eller cos eller möjligen Marc Jacobs typ. Är högst antagligen inte supersvårt att hitta begagnad, problemet är ju mest priset iom att jag vill ha _kvalité_. Skulle antagligen vara lätt att hitta en snygg herrskjorta bara iofs!
  • ett par snygga jeans - hur länge har jag velat ha ett par raka, styva jeans? Nejmen så länge. Vill även gärna ha ett par snygga tajta stretchiga, de jag har är slitna och fläckiga och håliga.
  • kostymbyxor! Har jag aldrig brytt mig om vidare mycket alls men det äääär så snyggt med dressat, det är ju det. Har ett par ljusgrå i ull som min gammelmorfar haft men de är vaaaarma, och ja, ljusa, så inte alltid ultimata trots sjukt snygga.
  • en polo - är lite rädd för svart, men känner mig ofta snygg i det? Nejmen det är en paradox. Så jag vet inte - kanske en svart, men annars är vitt det jag oftast _graviterar mot_. Kanske beige? Äger nog inget beiget det känns kanske inte riktigt jag. Gammelrosa?
  • en randig marimekko-långärmad-t-shirt! Dessa FINNS ju på marknaden men de kostar ändå en liten slant ehe. Men ja, hade en rödvitrandig Ratia med trekvartsärm en gång i tiden och den var underbar. Men pensionerad sen en tid tillbaka.
  • en snygg kjol!! Bland det absolut svåååraste att köpa second hand, tycker jag. Vill ha en american apparel tenniskjol, kanske svart? Tänker att det är kul på hösten. En jeanskjol skulle också vara najs, men det äääär så jobbigt att sitta med den tajta modellen! Den måste alltså vara lätt utsvängd. Sydde själv en uuunderbar jeanskjol en gång i tiden men den är för liten nu.
  • _basic snygga t-shirts i bra kvalité_ - fööör alltså Hov1-tisha känns inte alltid helt hundra.
  • en halsduk!!! Som ej sticks - den jag har just nu har jag haft i vad som känns som hundraen år och den är lätt permanent fläckig, om vi säger så. Så behöver en efterträdare! En stooooor och mjuk en.
  • silverhoops - jag måste verkligen investera i ett par äkta alla mina plasthoops är mer orangea än silvriga för tillfället.
  • och chunky små guldhoops - en drööööööm.
  • ett smalt kort guld/silverhalsband😌 - nej men jag vill verkligen vara en person som bär dyra enkla smycken varje dag, men vet ej om jag är det? Är oftast plastchoker och plastiga enorma silverhoops-girl, men alltså är lite trött på henne ngl. Ett tunt silverarmband vill jag typ ännu hellre ha, tappade det finaste smycket jag ägt på en klubb förra sommaren😭
  • tunna strumpbyxor (ytterst oklart hur detta ska fungera rent praktiskt iom att jag fryser rätt lätt)
  • fina strumpor!!! Vita virkade strumpor från monki var en lyx jag sysslade med förut. Men nuförtiden känns det som en lyx jag inte riktigt har råd med - drömma går dock an!
  • ooooch en fejkläderrock - även detta har jag längtat efter i en smärre evighet, men de snygga som förhoppningsvis håller en tid är såå dyra. Deadwood lär ska släppa en vegansk kollektion i höst! Vilket, tja, inte gör någonting bättre, men ändå.
  • (veganska Stan Smiths😭 mvh hatar sneakersen jag haar)
  • OCH! DEN! HÄR! VÄSKAN!
Hmm, typ så? Vill även klä mig i kavaj, men äger x antal sådana redan så det ska nog gå an. Och ska byta foder i min gamlamomis kappa! Så kan jag gå i kappaaa åhh. Nej men jag tycker detta låter som en underbar höststil, tycker inte ni? Väldigt olik mig, egentligen, för jag köper aaaldrig något praktiskt tidlöst (hmm kan det vara därför vi befinner oss i denna sitz?). Har faktiskt införskaffat en denimjumpsuit (boilersuit?) redan också! Som jag också tänker bära i höst.

Pusshej.

Bildkällor, förutom till första bilden som jag tyvärr inte minns varifrån jag tagit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar